Teknisk
GENERELL INFO - DEKK, FELG & HJUL
Vognkort er det som bestemmer hva som kan brukes. Ikke dekkene som står på hengeren din nå!
Forskrift
UTDRAG FRA FORSKRIFT OM TEKNISKE KRAV OG GODKJENNING AV KJØRETØY, DELER OG UTSTYR (KJØRETØYFORSKRIFTEN)
KAP. 13. HJUL, DEKK (UTDRAG AV DE VIKTIGSTE PUNKTENE)
1.4 Vinterdekk: Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer, er særskilt fremstilt for vinterkjøring og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow».
2.4.3 Tilhenger og tilhengerredskap som er beregnet for å trekkes av bil, skal ha hjul beregnet for minst 100 km/t (Kode J).
2.7 Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.
6.1 c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
De fleste tilhengerdekk er merket M+S som er godkjent som vinterdekk. Betegnelsen helårsdekk brukes ofte da de også kan brukes som sommerdekk. Vær obs på at mange 5.00-10 ikke er merket M+S og kan ikke brukes på vinterføre!
HJULSKift
Hjulskift på henger er litt forskjellig fra bil. Felgen blir nødvendigvis ikke sentrert rundt navkopp så stram boltene for hånd, roter hjulet for å se at det er sentrert, og stram så boltene i kryss-mønster hvis ok. Hvis ikke, løsne boltene for å gjenta prosessen. Bruk moment oppgitt av produsent ved stramming av boltene (ca. 90 Nm er normalt på M12 bolter). Hengerhjul er normalt ikke avbalansert så hvis noe føles feil så sjekk at hjul er sentrert, at hjul ikke er ujevne (stått med tung last over tid) eller at hjullager er slitt/ defekt.
DEKKTRYKK (lufttrykk)
Riktig dekktrykk er viktig for sikker ferdsel og for lang levetid på dekket. Hengerprodusentene oppgir luftrykk i dekk for sine modeller på respektive hjemmesider. Tilsvarende dekk fra forskjellig dekkprodusent kan ha forskjellig dekktrykk, bl. a. pga. forskjellig lastindeks. På selve dekket står det også maks dekktrykk men ikke alltid like enkelt å finne. Maks trykk er for maks last. Maks dekktrykk varierer gjerne fra 2,4 til 6,5 bar. Se bilde under: 300kPa (kilo pascals) = 3 bar = 44 psi
1 bar = 100 kPA = 14,504 psi
1 psi = 0,06895 bar = 6,895 KpA
Dekktrykk for Hjul1 sine tilhengerhjul (se også under Tilleggsinformasjon på det aktuelle hjulet):
Dimensjon (dekkprodusent) | Lastindeks | Max bar | Max PSI | Max kPa |
155/70R13 (Westlake / Linglong) | 75 / 387 kg | 3,0 | 44 | 300 |
155/80R13 XL (Linglong) | 84 / 500 kg | 3,4 | 50 | 340 |
165R13C (Linglong) | 96 / 710 kg | 4,5 | 65 | 450 |
195/70R14 XL (Linglong) | 96 / 710 kg | 3,4 | 50 | 340 |
Link til dekktrykk på:
moment
Angående moment på hjulbolter bør du følge produsentens anvisninger. Generelt for M12 bolter og stålfelger er regelen 80-100Nm. Pga toleranser på momentnøkkel eller momentstav er det greit å legge seg på 90Nm. Ikke stram for hardt (gjenger kan ryke) og ikke for løst (bolt kan løsne).
NM – Newtonmeter er produktet av de fysiske størrelsene kraft [N] og lengde [m].
KJØP AV TILHENGER
Ved kjøp av tilhenger er det mye å tenke på. Ved kjøp av brukt tilhenger er det enda mer! Først må du kartlegge behovet ditt med hensyn til størrelse, vekt og funksjon. Sjekk hva bilen din kan trekke og hva du har lov å kjøre med ditt sertifikat, se Tilhengerkalkulator. Prisen på brukte hengere holder seg veldig godt, så min anbefaling er å finne en som er så ny (pent brukt) som mulig så du unngår å måtte utbedre den mye. Det kan fort bli dyrt hvis du må sette den på verksted for nye bremser, lys o.l.
Liten sjekkliste:
-sjekk alle lys
-er støpsel helt
-sikkerhetswire (hvis brems) eller kjetting (uten brems) ok
-drag og chassis uskadd
-bunnplate hel og grei
-alle ruller eller hjul hele (båthenger)
-mønster i dekk (min. 3 mm vinter), ikke slitt (rull rundt og sjekk hele dekket), ikke for gamle (over 8-10 år eller sprekker)
-hjullager (jekk opp en side av gangen og sjekk om hjul sitter som støpt). Noen hjullager kan strammes
-kjenn at parkeringsbrems virker på begge hjul, la brems stå på og kjør sakte fremover, henger skal holde igjen.
-bremsetest: kjør i 25 km/t og brems hardt. Du skal kjenne at henger bremser. Kan være vanskelig å kjenne på tom henger.
-hvis brems er det vanlig at kulekobling kan «rotere» sideveis. Spør om når påløpet ble smurt sist (2 nipler til fettpressa).
-sjekk at kulekobling låser på kula
-nesehjul, feste og hjul
Omregistrering gjør du på vegvesen.no med BankID. Hvis egenvekt er over 350kg må du betale omregistreringsavgift på 568,- før vognkort blir utstedt.
Øverste fartsgrense er 80 km/t for tilhenger med brems. Øverste fartsgrense er 60 km/t for tilhenger uten brems, men viss tilhengeren har under 300 kg i aktuell vekt er det tillatt å kjøre i 80 km/t.
TILHENGER I BRUK
Før turen:
Ved bruk må du passe på at vekta på kula er «passe». Max vekt er oppgitt i vognkortet, men den må heller ikke være for liten. Generelt ett sted mellom 40 og 80 kg. Du kan bruke en badevekt på kulekoblingen for å sjekke.
Sjekk at kulekobling sitter godt på kula og er i lås.
Bruk kjetting eller sikkerhetswire/ katastrofewire. Hvis henger løsner fra kula, skal sikkerhetswire være sterk nok til å utløse brems men svak nok til å ryke fra bilen så henger ikke slenger bak. Bruk kroken på sikkerhetswire og fest helst i eget hull nær kula på bilen. Alternativt festes den stramt rundt kula.
Sett i støpsel. For 13 pin så skal den roteres 90 grader etter at den er plugget i. Sjekk alle lys. For bremselys må du nesten få hjelp av en person til eller sette en stang i mellom sete og bremsepedal.
Før kjøring, husk å ta opp og stram nesehjulet skikkelig. Er det for lavt/ løst så går det ikke stykker ved første fartsdump.
Sikring av last er veldig viktig for trafikksikkerheten. Kast slitte laststropper og invester i nye. Kort fortalt skal du sikre 100% av lastens vekt fremover, 100% til hver side og 50% bakover. På lastestroppene skal det sto hvilken vekt de er godkjent for (gjelder nye/ uskadde).
Ikke la henger stå med parkeringsbrems over tid. Den er kun for korttidsbruk. Bruk parkeringskloss eller annet egnet så den ikke kan trille.
Ved lagring av båt eller annen tung last på henger anbefales det å sette akselen på blokker så ikke hjulene tar skade.
Jevnlig (årlig):
Smør kulekobling (bevegelige deler) med litt olje.
Smør drag/ påløp med fett (2 nipler på oversiden, ofte under noen røde hetter). Noen større støttehjul/ nesehjul skal også smøres.
Hjullager: Hvis du bytter hjul på bilen selv så jekk opp henger samtidig for å sjekke hjullager. Ta tak i ytterkant av hjulet og dra/ rykk til. Det skal ikke bevege seg utenom vanlig rotasjon. Snurr også på hjulet (skal ikke være ulyder). Kjører du med defekt hjullager over tid kan akseltappene ødelegges. Det blir dyrt. Ikke alle hjullager er enkle å bytte uten f.eks. presse.
Ettertrekk/ etterstram hjulbolter, vanligvis 90Nm for M12 bolter. Følg produsentens anvisninger.
Sjekk dekktrykk, mønsterdybde og se etter sprekker o.l. Dekk bør ikke være over 10 år gammelt.
Justering og kontroll av bremser. Bruk verksted hvis du er usikker på fremgangsmåte. De fleste produsentene har produsert youtube-videoer for å vise fremgangsmåten hvis du må skifte eks. bremsesko.
De fleste baklyktene på nyere hengere er utstyrt med hurtigkobling. Pass på å kjøp samme modell for å være sikker på at den passer. Man kan få kjøpt løse lykteglass til flere modeller også. Sjekk spesielt på hvor skiltlys er montert hvis integrert i baklyset. Det kan være undersiden på høyre eller venstre baklys eller på «innsiden» av lykta, eller om det er montert egne skiltlys.
Støpsel er en typisk slitasjedel. Hvis du ikke har 10 tommeltotter går det ganske greit å bytte selv. Det kan være fordel å ha en liten sideavbiter og en avisoleringstang hvis pluggen er gammel. Da kan det være nødvendig å klippe av tuppen på ledningene og avisolere før du kobler til en ny plugg. Husk å tre delene på kabel før du kobler til. Eldre hengere har 7 pinner mens nye hengere 13 pinner. Se koblingsskjema under.
dekkdimensjon
Eksempel 155/70R13 75N. 155 er bredden på dekket [mm], 70 er høyden i prosent av bredden (155*70%=108,5 mm), R – radialdekk, 13 – felgdiameteren i tommer, 75 er lasteindeks (se tabell under) for 387 kg og N er hastighetsindeks for 140 km/t.
Rulleomkrets (eller diameter) kan ikke endres mer enn +/- 5%.
HASTIGHETSINDEKS / SPEED INDEX / SI
Bokstavkode som indikerer hvilken maksimal hastighet dekket er godkjent for av fabrikant. Må minst være like høy som kjøretøyets maksimalhastighet. For hengere er J – 100 km/t minimum.
SI | maks km/t |
A1 | 5 |
A2 | 10 |
A3 | 15 |
A4 | 20 |
A5 | 25 |
A6 | 30 |
A7 | 35 |
A8 | 40 |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
SI | maks km/t |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
VR | over 210 |
ZR | over 240 |
lASTINDEKS / LOAD INDEX / LI
Tallkode som indikerer hvor stor belastning dekket er godkjent for av fabrikant. Må minst være like høy som akselens tillatte totalvekt delt på to.
Eks. 1300 kg maks aksellast og 2 hjul på aksel: 1300 kg/ 2 = 650 kg pr hjul. 650 kg har 93 som lastindeks. Vognkort/ kjøretøyopplysninger/ din henger kan spesifisere høyere lastindeks enn halvparten av maks aksellast og da er det selvfølgelig det som gjeldende.
LI | kg |
40 | 140 |
41 | 145 |
42 | 150 |
43 | 155 |
44 | 160 |
45 | 165 |
46 | 170 |
47 | 175 |
48 | 180 |
49 | 185 |
50 | 190 |
51 | 195 |
52 | 200 |
53 | 206 |
54 | 212 |
55 | 218 |
56 | 224 |
57 | 230 |
58 | 236 |
59 | 243 |
60 | 250 |
LI | kg |
61 | 257 |
62 | 265 |
63 | 272 |
64 | 280 |
65 | 290 |
66 | 300 |
67 | 307 |
68 | 315 |
69 | 325 |
70 | 335 |
71 | 345 |
72 | 355 |
73 | 365 |
74 | 375 |
75 | 387 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
80 | 450 |
81 | 462 |
LI | kg |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
LI | kg |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
mønsterdybde
Dekkene skal ha minimum 3 mm mønsterdybde fra og med 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet til minimum 3 mm mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Utenom vinterperioden skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm.
produksjonsdato
Finn 4 tall (ofte kun på en av sidene på dekket) hvor de 2 første er uke og de 2 siste år (UUÅÅ). Hvis dekk er fra før 2000 har det 3 siffer (UUÅ), 2 for uke og ett tall for år, men da er det uansett på tide å skifte (over 20 år gamle).
I bildet under er dekket produsert uke 2 i 2018.
boltmønster / boltsirkel
Antall hull i felgen er vanligvis 4 eller 5 (også kalt 4-bolters eller 5-bolters felg).
For 4-hulls felg måler man avstand diagonalt, senter til senter, mens man for 5-hulls felg må man prøve å måle selve boltsirkelen (vanligvis forhøyning på felgen). Se blå strek/ sirkel på tegning. De 2 vanligste størrelsene er 4×100 og 5×112.
4/57/100 betyr 4 hull/ bolter, 57 mm navhull og 100mm mellom boltene diagonalt eller PCD (diameter på boltsirkelen).
5/67/112 betyr 5 hull/ bolter, 66,5 mm navhull og 112mm PCD (diameter på boltsirkelen).
Hullet i midten av felgen kalles navhull, senterhull eller CB – Center Bore. Navhullet må være større enn navkopp/ navkapsel/ akseltapp. Se rød strek/ sirkel på tegning.
Ifor Williams har egne dimensjoner på boltmønster (4×95,3 og 5×114,3), innpress (ET0 til ET25,4) og navhull (139,7 mm og 165,1 mm)
FELGdimensjon
Eksempel på en 4-hulls felg: 4Jx13 ET30 57×100 2.5/4.0. 4 står for bredden på felgen i tommer (4″ = 4″ x 25,4mm/ 1″ = 101,6 mm). J er type felg profil. ET30 er innpress (den vanligste dimensjon for hengerfelg). 57 er diameter på navhull (senterhull) i mm. 100 er diameter på boltsirkel i mm. 2,5 er tykkelsen på stålet i den delen av felgen som går mot dekket. 4,0 er tykkelsen på stålet i den delen av felgen som går mot nav/ aksel.
innpress / ET / offset
Avstanden fra flaten på felg som har kontakt med akselen på henger til senter av felg sett i lengderetning. Denne avstanden er angitt av fabrikant av kjøretøyet og vil angi sporvidden på kjøretøyet. Avstanden kan fravikes med +/- 7,5 mm på hver side, totalt 15 mm, uten videre godkjenning. Innpress er ofte betegnet ET (Einpresstiefe).
Standard innpress på felger til hengere er ET30 (30 mm), men f.eks. 5.00-10 har ET0. Ifor Williams ligger typisk mellom 0 og 10.
På bilde er senterlinjen midt gjennom felgen, anleggsflaten er der felg festes på nav og innpress (ET) er avstanden mellom senterlinje og anleggsflaten. Innpress (ET) er positiv hvis anleggsflaten er lenger ut fra henger enn senterlinjen.
Konvertering
Det er ikke alltid man finner dimensjonen man er ute etter og da vil følgende link hjelpe med å finne ett alternativ. Alternativene tar hensyn til rulleomkrets (RO) eller diameter (Ø) som kan være maksimum 5% avvik fra originaldekk, men vennligst sjekk at lastindeks, innpress, boltsirkel og hastighetsindeks er som ønsket for din henger.
Søk opp Din henger med skiltnummer nå
Noen utvalgte modeller av tilhengere og hjul/ dekk. Dobbeltsjekk alltid med vognkort da det kan være endring fra år til år, og at lastindeks og antall bolter stemmer.
bk
155R13 84N (155/80R13) 4×100 | P 0515, PHN 1425, PHN 2025B, PHN 2032B, PHN 2038B, PL 0520T, PL 0720T, PL 0725T, PL 0730T, PL 0734T, PL 0739STI, PL 0820T, PL 0830T, PL 0834T, PL 1020T, PL 1425B, PL 1634B, PL 2025B, PL 2034B, PL 2039STI, PL 2044B, PL 2052B, PLC 2025B, PLC 2036B, PS 0712, PS 0712TR, PS 0812, PS 0812TR, P 0515, PS 0515RS, P 0714T, P 0716T, P 0716PIO, P 0716RIB, P 0816PIO, P 0718T, P 0818T |
165R13C 96N | PHN 1025T, PHN 1032, PHN 1225T, PHN 1332, PHN 1338T, PHN 2732B, PHN 2732TT, PHN 2738B, PL 1234T, PL 1341T, PL 1344T, PL 2744B, PL 2752B, PLC 2725B, PLC 2736B, PLC 2736B, PLI 1338 XL, PLI 1344T, P 1219T, PM 1219T |
185R14C 102N 5×112 | PHN 3532TT, PL 1536-2T, PL 1538 XL, PL 1552T, PL 1560S-2T, PLC 1336, PLC 1536, PLC 1538, PLC 1538S, PLC 2038B, PLC 2738B, P 1522T, P 1821T, P 3526B |
195R14C 106N 5×112 | PL 1025T, PL 1036-1T, PL 1036-2T, PL 1325T, PL 1330T, PL 1336-1T, PL 1336-2T, PL 1338 XL, PL 1339STI, PL 1360S-1T, PL 2036-1B, PL 2036-2B, PL 2038 XL, PL 2060S-1B, PL 2060S-2B, PL 2736-1B, PL 2736-2B, PL 2738 XL, PLC 1325, P 1320T, P 2024B, P 2724B, P 2724 XL |
Med forbehold om feil. Sjekk vognkort eller kjøretøyopplysninger/ din henger for å være sikker på spesifikasjonene til din henger.
bRENDERUP
155R13 84N 4×100 (155/80R13) | 161000B, 181000B, 2205SB1000, 3205SB1000, 3251STB1000, 4260STB1300, 4260STB1500, 4310STB2000, 5325ATB2000, 7260BD1000, 7260BR1000, 7300TBD2000, 7300TBR2000 |
195/70R14 96N 5×112 | 201300B (SRX), 2260SB1300, 2260WSB1300, 2300SB1300, 2300STB2500, 242500TB SR / SRX, 5325ATB2500, 5375ATB2500, 5420ATB2500, 7260BD1300, 7260BR1300, 7300TBD2500, 7300TBR2500, 7350TBR2500 |
195R14C 106N 5×112 | CE100035BDL, CE100035BRL, CE130035BDH, CE130035BRH, CE130035BRL |
Med forbehold om feil. Sjekk vognkort eller kjøretøyopplysninger/ din henger for å være sikker på spesifikasjonene til din henger.
GAUPEN
155R13 84N 4×100 (155/80R13) Tilsvarende Gaupen 9413 | A0720F, A0725F, A1025, A1425, A2030, A203F, A2030H, A2035F, A2035H, B0620, B0720, B1225, C0515, C0620, C0720, D0720, D1025N, D1425N, D1430N, D2025N, D2030N, E2025N, E2030N, E2035N, G0625, G0625T, G0725, G0725T, G0925, G0925T, G1025, G1025T, H2-1250, H2-1350, H2-1400, H2-1500, H2-1600, H2-1995, L0718, L1018, L2023, U0625T, U0725T, V0612 |
195/70R14 96N 4×100 Tilsvarende Gaupen 9415 | A1320F, A1325F, A1330, A1330F, A1330H, A1335F, A1335H, A1335T, B1335B, D1325N, D2625N, D2630N, E2630N, E2635N, G1125, G1125T, G12225, G1225T, G1325, G1325T, L1320, M2530 |
195R14C 106N 5×112 Tilsvarende Gaupen 11301 | L1521, L1621, L1821, L2724 |
Med forbehold om feil. Sjekk vognkort eller kjøretøyopplysninger/ din henger for å være sikker på spesifikasjonene til din henger.
TREDAL
5.00-10 4×100 Tilsvarende Tredal 1531 / 1532 | 13-500, 15-600, 15-850, 17-750, 17-750A, 17-850, 17-850A, 5-550-R, T-75-BR, T-75-BRS, VS-750, VS-850, |
155/70R13 4×100 Tilsvarende Tredal 1585 | 6-580-R, T-7-UC, T-75-BK, T-75-UCH, T-80-BR, T-80-BRS, T-85-BR, T-85-BRS, T-12-BBK, T-12-BBKS, T-12-BBKLD, T-15-BBL, T-15-BBLS, T-15-BBLLD, T-15-BBK, T-15-BBKLD, T-16-UL, T-16-ULS, |
155 R 13 4×100 Tilsvarende Tredal 1586 | 19-1100, 22-2101, 22-2300, T-10-UC, T-10-UCS, T-10-UCH, T-10-UCHLD, T-10-BK, T-10-BKS, T-10-BKLD, T-10-L, T-10-TLS, |
165R13 Tilsvarende Tredal 1584 | 20-1300, 22-2600, T-13-BK, T-13-BKLD, T-13-BL, T-13-TK, T-13-TKS, T-13-TKLD, T-13-TL, T-13-TLS, T-13-TN, T-13-TNS, T-13-TKH, T-13-TF, T-25-UF, T-25-UFS, T-25-UH, T-25-UHS, |
185R14 (5 bolter?) Tilsvarende Tredal 1611 | 20-1500 |
195/70R14 5×112 Tilsvarende Tredal 1587 |
Med forbehold om feil. Sjekk vognkort eller kjøretøyopplysninger/ din henger for å være sikker på spesifikasjonene til din henger.
TYSSE
155R13 84N 4×100 (155/80R13) Tilsvarende Tysse 1800235 | 6005, 6014, 6051, 6052, 6077, 6151, 6152, 6177, 6201, 6207, 6208, 6209, 6210, 6260, 6277, 6301, 6302, 6303, 6304, 6311, 6324 |
165R13 96N 4×100 (165/80R13) Tilsvarende Tysse 1800266 | 6215, 6216, 6347, 6349, 6357, 6384 |
195/70R14 96N 4×100 Tilsvarende Tysse 1800264 | 6217, 6219, 6220, 6221, 6254, 6257, 6258, 6267, 6270, 6306, 6342, 6352 |
Med forbehold om feil. Sjekk vognkort eller kjøretøyopplysninger/ din henger for å være sikker på spesifikasjonene til din henger.