BREMSER - under arbeid

BREMSER

I tillegg til dekk, er bremser ett undervurdert tema og blir altfor ofte neglisjert på tilhengere og campingvogner (senere omtalt som henger). Jeg er ikke mekaniker, men har forsøkt å oppsummere troverdige kilder.

SERVICEINTERVALL

Bremsene er som de skal når henger blir levert ny, men etter kun kort tid skal de justeres. Typisk etter en innkjøring på ca. 150-500 km. 

Ifor Williams anbefaler bremsejustering hver 1500 km (eller hver 2 måned), kontroll av bremsebelegg, minimum 1,5mm tykkelse hver 5000 km (eller hver 6. måned), og full bremseservice inkludert skifte av bremsewire. Det er nok ikke mange som klarer å følge dette testregimet, men spesielt hvis man kjører med tung last eller campingvogn bør man ha årlig bremsesjekk/ justering. 

Gaupen sier bremsejustering hver 5000 km (eller hver 12. måned) og kontroll av bremsebelegg hver 10-15 000 km (eller hver 12. måned). Litt mer realistisk/ oppnåelig.

Bremser kan være komplisert og hvis man ikke er sikker i sin sak så oppsøk verksted. 

Husk at fører er ansvarlig for at kjøretøy inkludert henger er i godkjent stand!

Det er 3 store fabrikanter av bremser og akslinger: AL-KO, BPW og Knott (Avonride). De har alle sine måter å gjøre justeringen på, men prinsippet er det samme. Søk gjerne opp din produsent på youtube for tips.

Generelt så skal justering alltid gjøres i trommel, ikke på staget (fra drag/ påløp). Vanligvis blir justering gjort fra baksiden (bremseskjoldet), men hvis justering har satt seg eller bremsesko skal byttes må trommel opp. Hvis det er stor navmutter (uten splint) på trommel, så er denne engangs og må byttes hvis mutter har vært løsnet! 

 

Når påløp er komprimert ca. 25% skal bremsene begynne å ta, og innen 40% skal bremsene ta maksimalt/ låse.

SKIFTE AV BREMSESKO / BREMSEBÅND

  • Løsne hjulboltene (ikke ta av)
  • Jekk opp og sikre (sett bukk e.l. under aksel)
  • Ta av hjulet
  • Løsne håndbrekk (så bremsene blir «deaktivert»)
  • Løsne bremsestang fra drag/ påløp mot innfesting av bremsewire
  • Ta av navkopp og navmutter (med evt. splint). Hvis navmutter uten splint må denne byttes i ny (engangs).
  • Ta av trommel
  • Sjekk trommel for skader innvendig. Hvis mye hakk i anleggsflaten for bremsesko bør trommel byttes.
  • Ta bilde før du demonterer bremsesko. 
  • Fjern rust, smør opp bevegelige deler.
  • Monter nye bremsesko og fjærer. Bytt bremser på begge sider på samme aksel samtidig.
  •  
  •  
 
 

 

 

 

Handlekurv