Praktisk bruk og vedlikehold av tilhenger – Hjul1.no

bruk

TILHENGER I BRUK

Før turen:

Ved bruk må du passe på at vekta på kula er «passe». Max vekt er oppgitt i vognkortet, men den må heller ikke være for liten. Generelt ett sted mellom 40 og 80 kg. Du kan bruke en badevekt på kulekoblingen for å sjekke.

Sjekk at kulekobling sitter godt på kula og er i lås.

Bruk kjetting eller sikkerhetswire/ katastrofewire. Hvis henger løsner fra kula, skal sikkerhetswire være sterk nok til å utløse brems men svak nok til å ryke fra bilen så henger ikke slenger bak. Bruk kroken på sikkerhetswire og fest helst i eget hull nær kula på bilen. Alternativt festes den stramt rundt kula.

Sett i støpsel. For 13 pin så skal den roteres 90 grader etter at den er plugget i. Sjekk alle lys. For bremselys må du nesten få hjelp av en person til eller sette en stang i mellom sete og bremsepedal.

Før kjøring, husk å ta opp og stram nesehjulet skikkelig. Er det for lavt/ løst så går det i stykker ved første fartsdump. 

Sikring av last er veldig viktig for trafikksikkerheten. Kast slitte laststropper og invester i nye. Kort fortalt skal du sikre 100% av lastens vekt fremover, 100% til hver side og 50% bakover. På lastestroppene skal det sto hvilken vekt de er godkjent for (gjelder nye/ uskadde).

Ikke la henger stå med parkeringsbrems over tid. Den er kun for korttidsbruk. Bruk parkeringskloss eller annet egnet så den ikke kan trille.

Ved lagring av båt eller annen tung last på henger anbefales det å sette akselen på blokker så ikke hjulene tar skade.

Jevnlig (årlig):

Smør kulekobling (bevegelige deler) med litt olje.

Smør drag/ påløp med fett (2 nipler på oversiden, ofte under noen røde hetter). Noen større støttehjul/ nesehjul skal også smøres. 

Hjullager: Hvis du bytter hjul på bilen selv så jekk opp henger samtidig for å sjekke hjullager. Ta tak i ytterkant av hjulet og dra/ rykk til. Det skal ikke bevege seg utenom vanlig rotasjon. Snurr også på hjulet (skal ikke være ulyder). Kjører du med defekt hjullager over tid kan akseltappene ødelegges. Det blir dyrt. Ikke alle hjullager er enkle å bytte uten f.eks. presse.

Ettertrekk/ etterstram hjulbolter, vanligvis 90Nm for M12 bolter. Følg produsentens anvisninger.

Sjekk dekktrykk, mønsterdybde og se etter sprekker o.l. Dekk bør ikke være over 10 år gammelt.

Justering og kontroll av bremser. Bruk verksted hvis du er usikker på fremgangsmåte. De fleste produsentene har produsert youtube-videoer for å vise fremgangsmåten hvis du må skifte eks. bremsesko.

For elektrisk/ støpsel – se egen side.

Handlekurv