PÅLØPSDEMPER

PÅLØPSDEMPER

Ofte blir nok påløpsdemper byttet i stedet for å utføre bremsejustering. Gjerne hvis henger dunker litt under kjøring blir påløpsdemperen mistenkt og den er ganske grei å bytte (i stedet for å legge seg under henger og prøve å gjøre noe med bremsene). 

Justering av bremser er det som først bør gjøres (i de fleste tilfeller). Hvis man har kjørt med feiljusterte bremser så vil påløpsdemper få hard medfart og bli fortere utslitt.

En påløpsdemper består av en fjær i en lukket, oljefylt sylinder. Det kreves mye kraft å komprimere den manuelt, og jo tyngre henger jo sterkere/ kraftigere demper. Hvis du dytter den inn skal den sige ut igjen. Hvis den spretter ut, er den antagelig tom for olje og må byttes. Hvis den ikke kommer ut kan det være pga. høy friksjon (motstand) og man må undersøke hva som er problemet. 

Påløpsdemperen er festet inni et rør som kalles trykkstang. På bakre enden av trykkstang er det en stopp-/ støtring som demper litt. Trykkstang er bevegelig og har 2 foringer som oppheng. Trykkstnag blir smurt via niplene på draget.

Oppgaven til en påløpsdemper er å dytte draget tilbake etter en oppbremsing (og å ta opp energi så henger/ bremser ikke oppfører seg nervøst).

LÅSER HJUL SEG VED RYGGING?

Påløpsdemper er defekt, så den gir etter og bremser aktiveres, eller bremser er for stramt/ hardt justert. Løsne litt på bremsene.

KJENNETEGN PÅ DEFEKT PÅLØPSDEMPER

-hengeren støtbremser

-hengeren bremser når man slipper opp gassen

-hengeren bremser ved rygging (sjekk først om bremser er justert for stramt)

-påløpsdemper er helt komprimert og siger ikke tilbake til «utgangsposisjon»

-påløpsdemper spretter ut etter komprimering (tom for olje, se etter lekkasje)

Handlekurv