Service – Hjul1.no

Service

Service

Som eier av en tilhenger, campingvogn eller annet som slepes bak bilen er det du som er ansvarlig for kjøretøyet. En ting er at noe kan skje mens du bruker den som skaper plunder og heft, men det vi må alle må prøve å unngå er ulykker pga. manglende vedlikehold. En henger på ville veier pga. defekt kulekobling, eksplodert dekk, havarert hjullager kan føre til dødsulykke for deg eller tilfeldige forbipasserende.

Årlig sjekk (eller oftere):

  • Sjekk at kulekobling er festet skikkelig. Hvis med brems kan de fleste kulekoblinger rotere noe rundt aksen til draget.
  • Fest henger på bilen og sjekk at indikator er på grønt. Hvis ikke så er kulekobling (eller tilhengerkule slitt) og må skiftes.
  • Sjekk at støpsel og kabel er hel og uten irr, og at alle pinnene sitter fast. Bytt ødelagt støpsel. Gammelt støpsel er 7-pol og nyere er 13-pol.
  • Koble støpsel til bil og få hjelp av en med å sjekke alle lys. Evt. så bruker du en liten planke mellom sete og bremsepedal for å sjekke bremselys. Bytt defekte pærer. Hvis LED-lykt er ødelagt må antagelig hele lykta byttes.
  • Sjekk at påløpsbelg er hel og uten skader.
  • Sjekk at nesehjul og feste er helt og uten skader. Noen større nesehjul har også nippel for smøring med fettpresse.
  • Henger med brems har 2-3 nipler på påløp/ drag som må smøres med fettpresse.
  • Sjekk at bremsestang (fra påløp til bremsewire) ikke er veldig løs. Da må bremsewire justeres.
  • Jekk opp henger, en side av gangen. 
  • Sjekk mønsterdybde, se etter sprekker og produksjonsdato på dekk. Spesielt for campingvogn og du som kjører med tung last bør ikke ha dekk eldre enn 5 år.
  • Roter hjulet og hør etter ulyder, enten fra bremsesko eller hjullager. Ved ulyd må du sjekke
  • Sjekk hvor mye bremsebelegg du har igjen (ta ut plastplugg på baksiden – bremseskjold). Ifor Williams anbefaler bytte ved 1,5mm bremsebelegg. 
  • Juster bremsene (beskrivelse kommer)
Handlekurv