campingvogn og ELEKTRISITET

campingvogn OG elektrisitet

En liten innføring: De fleste campingvogner blir levert med 230Vac anlegg som i huset ditt og 12Vdc anlegg for diverse utstyr. Mange bestiller også med batteri og når noe da slutter å virke kommer spørsmålene. Da er det greit å skjønne litt hvordan det henger sammen. 

På 230V-inntaket sitter det automatsikring(er) som i huset ditt. Vær oppmerksom på stikkontakter som er svidd eller slappe. Bruk elektriker til utbedring. Spesielt inntaket og inntakskabelen til vogna er viktige å gå over en gang i blant. Kjøring skaper mye vibrasjoner som kan føre til at ledninger løsner. En ledning som ikke sitter skikkelig/ stramt er farlig da det kan føre til varmgang og brann. 

For at du skal få 12Vdc går 230Vac til en likeretter (rectifier) som gjør om fra vekselspenning til likespenning. 80-90% effektivitet er normalt, det vil si 10-20% går bort i varme (tap).

Hvis du har 12Vdc tilgjengelig og trenger 230Vac må du ha en inverter som gjør om fra likespenning til vekselspenning. Her er det også tap på konverteringen.

Har du batteri så har den en lader med 230Vac på inngang og ca. 14Vdc på utgang når den lader. Ladespenningen må være høyere enn batterispenningen på 12V hvis batteriet skal lade. Det er også mulig å lade batteriet via bilen. Da trenger man en DC-DC converter (step-up). Spenning fra bil er i utgangspunktet 12V, men med lange ledninger blir det spenningsfall så spenningen må «steppes» opp til ca. 14V for at batteriet skal lades.

 Har man en enhet (omformer) med alt innebygget må du først få oversikt over hva den gjør, med innganger og utganger. Hvis du er veldig smart så ser du på denne «boksen» før du har feil og noterer ned så vet du hva som er normale verdier. Hvis du skal gjøre enkel feilsøking selv så trenger du ett multimeter (voltmeter) til 100-200,- Man skal ha respekt for strøm og man må lære hvordan man bruker multimeter så du ikke kortslutter noe når du skal måle. Hvis denne enheten er defekt koster nok en ny enhet en halv arm. Noen firmaer tar oppdrag i å reparere slike, men hvis den er gammel så spørs det om det lønner seg. Men å fjerne original omformer og bytte til nye kjente komponenter krever sin dame/ mann…

Sikringer som benyttes på likestrømsiden er flate «bil-sikringer» i forskjellige farger / ampere. 5A betyr 5 ampere. For å finne total effekt som kan benyttes ganger du strøm med spenning, 5A * 12V = 60W.

Gulvvarme i vogn er vanligvis folie som ligger midt på gulvet i vognas lengde. Spenning er normalt under 60Vac. Styres ofte med en bryter med lys som er plassert nær gulvet. Bryteren styrer en transformator som endrer spenningen fra 230Vac til f.eks. 48Vac. Hvis du ikke får varme i denne må du starte feilsøkingen. Har du 230V inn på trafo? På skiltet står det hvilken spenning du skal ha ut. Har du den spenningen på utgangen? Nei? Da kan det være en glassikring i trafo’n som har gått (eks. 5x20mm). Det kan også være komponent i selve trafo’n som er defekt som normalt ikke kan/ skal byttes. Da må du kjøpe ny trafo med samme utspenning og minimum samme effekt (oppgitt i VA eller W). Hvis du har spenning ut av trafo, men ikke varme så er det mest sannsynlig brudd i varmefolien. Hvis du gjør alt spenningsløst kan du koble vekk varmefoliekabel på en av utgangene og måle med multimeter (settes til resistans/ motstand/ ohm). Mål nå motstand på varmefolien, begge tilkoblingene. Verdien skal være under noen titalls ohm hvis den er ok. Hvis multimeter hvis OL betyr det brudd. For å finne ca motstandsverdi i folie må man vite effekten på folien (se i bruksanvisning eller ta utgangspunkt i trafo, Eks. 300VA (watt) og 48V på utgangen: P=U*I = U*U/R -> R= U^2 / P = 48 * 48 / 300 = ca 8 ohm.

Handlekurv